Friday 23 September 2011

Islam itu BEST!



"kakak! kakak ni dah kahwin ke belum?" tanya seorang pemuda di bahagian belakang dewan kuliah, saat itu saya menjadi AJK untuk kursus perkahwinan di salah satu IPTA (tanpa menyebut nama IPTA tersebut)

"Err..belum, kenapa adik tanya? adik ni dah kahwin ke? soal saya membalas.

"Dah kak" jawabnya.

"macam mana boleh kahwin dulu baru datang kursus? ini dah "Advance" ni." gurau saya yang akhirnya memperlihatkan betapa "lurus"nya saya saat itu.

"Kami dikahwinkan dahulu setelah isteri disahkan mengandung selepas kami terlanjur,kak." Suatu ungkapan yang jelas tetapi mengandungi kesal yang amat sangat di wajahnya.

Soalan beliau seterusnya membuatkan jantung saya hampir berhenti."Kak, nak tanya sikit boleh tak? saya nampak kakak ni macam orang yang ada ilmu." ujarnya tulus.

"Ilmu itu pinjaman dari Allah je, dik, apa yang akak boleh bantu?" Jawab saya semula.

"Kak, tadi saya dengar ustaz kat depan tu cakap pasal akidah, Akidah tu apa ya kak? Saya tak pernah tahu."

Leretan istighfar mengalir panjang dari lidah saya. Seorang pemuda islam tidak tahu mengenai akidah. Kalau diikutkan teknik orang dulu-dulu rasanya pemuda ini dah tentu kena tengking atau kena karate ala-ala "Naruto Shippuden" gamaknya.

Lantas saya susuli pertanyaan beliau dengan menyatakan latar belakang, usia, pendidikan, dan sebagainya. Ternyata beliau yang hanya baru berusia 18 tahun dan isterinya yang baru 15 tahun itu datang daripada keluarga yang tidak pernah mereka kenal akan solat, puasa dan islam di rumah mereka. Kesempitan hidup, pendidikan yang gagal menambah faktor kesilapan yang telah dilakukan. Namun taubatnya sudah nampak bertunas.

FASTAQIM...


Apa khabar iman kita semua? Pertemuan ini harapnya dapat membuah kecintaan yang lebih mendalam terhadap agama Allah. Cerita di atas tadi adalah sampel daripada ribuan cerita dan citra yang berlaku dalam realiti remaja umat islam hari ini. Namun sinar dan cahaya masih ada buat mereka.

Fastaqim... jangan takut dengan bunyinya. Ini sebenarnya satu slogan yang wajib tersemat dalam sanubari dan peribadi kita semua. Jom kita lihat sisipan daripada cahaya rabbani dan sinar nabawi yang terpancar menerusi kalimah ini.

Kalimah ini berasal dalam surah Hud ayat 112; "Maka tetaplah (fastaqim) kamu dalam jalan yang benar sebagaimana yang telah diperintahkan kepadamu." Begitu juga dalam hadis riwayat Imam Muslim, Sufyan bin Abdillah r.a pernah bertanya kepada Rasullullah s.a.w.; "Wahai Rasullullah, khabarkan padaku sesuatu dalam islam ini suatu perkataan yang aku tidak perlu bertanya tentangnya selain darimu?" Jawab Nabi s.a.w.; "Katakanlah: Aku beriman kepada Allah dan kemudian beristiqamahlah (tetap teguh dalam agama)."

Inilah seperkara yang amat sukar dalam hidup. Untuk beriman itu agak "simple" pada kata-kata namun istiqamah selalunya parah perlaksanaannya. Mungkin ini boleh membantu, kata Sayidina Umat al-Khattab; "Istiqamah itu adalah seperti kamu berdiri terus dan teguh mematuhi suruhan Allah dan menjauhi laranganNYA tanpa berubah-ubah seperti musang." (Lihat Ibn Qayyim dalam Madarij al-Salikin).

Hmm...amacam? Ada berani? itulah barangkali ucapan mencabar yang sering terungkap di bibir para remaja dan pemuda. Ya, manusia itu lemah tetapi atas kelemahan ini kita cuba teguhkan dan kuatkan hati. Terus belajar, walaupun hanya mula merangkak. Bukankah dahulu pun kita pernah merangkak dan hari ini kita sudah boleh berlari, melompat dan ada yang boleh buat 'parkour' sekalipun.

Hakikatnya wahai para pemuda sekalian...Jangan lagi leka, Benih iman sudah tersimpan kemas dalam hatimu. Suburkannya dengan istiqamah. Istiqamah dengan islam kerana dengannya kita akan jadi "best". Kita adalah yang paling "best" kerana islam itu "the best". Apapun yang mendatang, jangan gentar. Bukankah kita remaja yang sangat ceria dan penuh "energetic". Jadi apa tunggu lagi...fastaqim dan kecapi nikmat kejayaan!

"Istiqamah itu adalah seperti kamu berdiri terus dan teguh mematuhi suruhan Allah dan menjauhi laranganNYA tanpa berubah-ubah seperti musang."

^____^ (senyum selalu)

2 comments:

  1. fastqim! subhanallah.. mntap pngisiaannya..
    ^_^ Islam mmg BEST!

    ReplyDelete
  2. Ini merupakan artikel tulisan Ustaz Ahmad Husni dalam Gen-Q #1, Segmen Fastaqim, mukasurat 36. Pemilik blog telah copy-paste dan mengubah gender daripada "abang" kepada "kakak".

    Matlamat tidak menghalalkan cara. Harap maklum.

    ReplyDelete

CATATAN POPULAR