Friday 12 October 2012

Kalam luahan

Kalau bukan kerana sahabat,tidak mungkin aku mengenal ukhuwah.

لو لا صحابة، ما عرفت أخوّة


_________________________________________________________

Rindu pada sebuah persahabatan yang cukup indah satu ketika dahulu..

Setelah pemergian kesemua sahabat-sahabat yang dikasihi, Allah hantarkan seorang lagi sahabat yang meninggalkan seribu kenangan pada diri ini, beliau cukup matang dalam berfikir, cukup hebat dalam berhujah, cukup cekal dan tabah dalam menghadapi ujian, saya yakin beliau bakal menjadi seorang yang hebat suatu hari nanti, insyaAllah.

Ya, Lama sosial semakin canggih di abad ini, banyak yang dapat kita manfaatkan, tapi mungkin laman sosial juga adalah satu ujian buat kita dan mungkin ini juga perantaraan yang Allah jadikan untuk saya bertemu dengan beliau dan berkenalan, HANYA di laman sosial, iaitu FACEBOOK.. Yeah! Alhamdulillah, saya rasa bangga di saat itu, kerana hanya dengan satu sapaan pertanyaan dan pesanan ringkas saya dapat mengenali orang hebat ini, mungkin doa yang selama ini yang dipohon padaNYA diperkenankan, setiap sujud saya bermohon "Ya Allah, kurniakanlah aku sahabat yang baik, sahabat yang soleh dan mampu membimbing diri ini ke arah jalan yang benar dan semakin menjadikan hubunganku denganMU semakin dekat"... Saat ini saya terasa ia cukup ajaib, entah dari mana aura keajaiban menyapa,  hanya sujud syukur kepadaNYA mampu dilakukan ketika itu...

Satu tarikh keramat telah tercipta, satu ukhwah terjalin, makin erat terasa, setiap perkongsian yang diberikan cukup bermakna, setiap nasihat yang dicurahkan membuatkan diri ini makin dekat dengaNYA, Beliaulah yang banyak memberi semangat dan nasihat pada diri yang dhoif ini, beliaulah yang banyak membuat diri ini tersenyum "riang", setiap permasalahan yang berlaku beliaulah tempat rujukan, beliaulah tempat luahan, Ya Hebat!! Kagum dengan beliau, kerana beliau masih sabar dan cekal walaupun kesibukan kerja menghimpit diri beliau...

Antara mutiara kata beliau untuk diri ini : 

Apabila datang ujian dan masalah : "Sabar, Jangan sedih, Yakin Allah ada bersama" sehinggalah terciptanya kalam "kopidonat"... Kata beliau, "Kopi diibaratkan sebagai salah satu perjalanan hidup kita, kita akan rasa pahit pada permulaaanya, tapi bila kita sabar hadapi semua mehnah dan ujian, kita akan nampak hasilnya di akhirnya, iaitu manisnya donat" (lebih kurang macam tu la maknanya).

Apabila nak tempuhi exam, pertandingan ataupun terlibat dalam sesuatu program : nasihat beliau "InsyaAllah buat yang terbaik" (Kata-kata yang selalu keluar dari bibir beliau), InsyaAllah, awak mampu lakukan, yakin Allah ada", Kata-kata ini lah yang membuatkan diri ini semangat di saat gelisah dan takut. Alhamdulillah, suntikan semangat ini lah yang banyak membawa diri ini kepada kejayaan dan usaha yang berkekalan untuk terus berjaya.

Di saat diri ini dalam kesakitan : "Sabar, saya doakan awak sembuh", walaupun kata-kata ini sangat "simple plan" tapi ia sangat bermakna buat diri ini. 

Setiap saat bila bersamanya terasa makin dekat denganNYA kerana setiap saat diri ini di isi dengan makanan rohani, ya, saya yakin bahawa "dia" lah sahabat yang terbaik setelah pemergian sahabat-sahabat yang lain dan tiada gantinya.

Kadang-kadang kita di atas, kadang-kadang kita di bawah, mungkin silap diri ini juga, tak pandai menghargai sahabat yang banyak membantu, tak pandai menjaga hati sahabat yang begitu baik, tak pandai memahami, saya akur dengan kesilapan yang telah saya lakukan, kami kini tidak seperti dahulu lagi, masing-masing membawa haluan sendiri, Maafkan diri ini kerana tak mampu menjadi sahabat yang terbaik, hanya doa yang mampu saya kirimkan, harapan semoga kami kembali seperti dulu lagi malah lebih baik dari dulu..

Kata Orang Penantian itu Satu Penyeksaan. Orang Kata Penantian Juga Bukti Kesetiaan.
Namun,Moga Segala Penantian Menjadi Satu Ibadat. Pada Akhirnya Bahagia Yang Menanti Atas Kesabaran dan Redha Tentang Segala Ketentuan Allah. Senyuman Seorang Sahabat Mampu Mengubat Kerisauan dan Kegelisahan Hati. Hati Mana Yang tidak RESAH dan GELISAH. Saat Dirimu Lelah Untuk Berjalan, Makan,Beribadat Seperti Biasa. Kini Kau Telah Jauh dari diri ini. Moga Masih Berkesempatan dan Masih Berperluang Untuk Berkongsi Susah dan Senang, Sakit dan Sihat. masih berpeluang Menebus Kekurangan dan Kesilapan~InsyaAllah.

Maaf,Kerana Saya Tidak Mampu Untuk Mengembirakan Hati Semua Orang kerana Saya Bukan Doraemon~

Mode;Diri yang tidak Membangkitkan Amal dan Taat pada Allah~


‎~~Tolong Ingatkan Aku,Tolong Ingatkan Aku, Tolong Nasihati Aku ~~



No comments:

Post a Comment

CATATAN POPULAR