Saturday 10 December 2011

MUSLIM YANG “ISLAMOPHOBIA”

Sahabat

Assalamualaikum teman2, bersua kembali kita di blog "Permaidani Cintaku" ini, ingin ana berkongsi perbualan ana dengan seorang sahabat ana mengenai ISLAMOPHOBIA, Ketika ini ana menunggu seorang sahabat ana di kaki lima di hospital HUSM, tiba2 datanglah seorang wanita duduk di kerusi tepi ana, umurnya lebih kurang dengan ana, pada mulanya kami taaruf panjang, lepas habis taaruf, tiba-tiba wanita ini berkata...........


“Kenapa orang bukan islam sangat sukar untuk memahami islam?” Tanya seorang wanita dengan nada kesal.

“Sebab orang islam sendiri gagal memahami mereka” Jawab saya perlahan.

“Kenapa orang islam gagal memahamkan bukan islam tentang islam?”

“Sebab orang islam sendiri tidak faham islam”

“Apa bukti kata-kata  awak ni?”

Buktinya jelas, lihat sahaja dalam realitinya, apakah masyarakat islam pada hari ini selamat dan menyelamatkan?”

“Kenapa ke situ pula arah percakapan awak?”

“Sebab islam itu bererti selamat. Bukan sahaja selamat bahkan mampu menyelamatkan, maka sudah tentulah secara logiknya umat islam adalah umat yang paling selamat dan dapat menyelamatkan orang lain”

“Tetapi realitinya tidak begitu kan?”

“Awak boleh lihat dengan mata kepala sendiri. Kita mundur dari semua sudut, samada rohani mahupun jasmani.”

“Maksud awak di dunia antarabangsa?”

“Tak payah pergi jauh. Lihat sahaja di negara kita, siapa yang terlibat dalam gejala sosial? Siapa yang paling ramai di pusat serenti? Siapa yang ketinggalan di bidang ekonomi? Ya, bangsa Melayu islam.” Kata saya.

“Awak jangan silap, kelemahan umat islam bukan bererti kelemahan islam.” Katanya.

“Benar, tetapi umat islamlah yang menyebabkan berlakunya Islamophobia. Umat islam yang tidak amalkan islam secara penuh dan menyeluruh.” Balas saya.

“Musuh mengambil kesempatan memburuk-burukkan islam atas kelemahan umat islam. Mereka yang salah.”

“jangan salahkan orang lain kalau kita sendiri membuka peluang untuk diperlakukan demikian.”

“Jadi, bagaimana nak atasi Islamophobia?”

“Dalam kalangan siapa, umat islam atau bukan islam?” Bidas saya.

“Tentulah dalam kalangan bukan islam. Contohnya barat, merekalah yang menuduh kita mundur, ganas, berpecah belah dan militant.”

“Bagi saya, kita perlu laksanakan strategi serampang dua mata.”

“Macam mana pula tu?”

“Kita perlu perjelaskan dan amalkan islam yang sebenar dalam kalangan umat islam. Itu yang penting.”

“Bagaimana dengan bukan islam?”

“InsyaAllah, umat islam yang faham islam dan mengamalkannya merupakan hujah yang kuat untuk menolak Islamophobia.”

“Kenapa?”

“Selamanya manusia mempercayai matanya daripada telinga. Action speaks louder than words.”

“Eh, tak faham pula saya.”

“Kita mesti amalkan islam yang boleh dilihat. Bukan sahaja cakap-cakap tentang islam yang hanya enak didengar.”

“Apakah amalan islam sekarang belum cukup?”

“Belum cukup dan belum sempurna.” Kata saya lagi.

“Jangan ekstrem. Berpada-padalah. Bersederhana.”

“Kita belum amalkan islamyang sederhana. Kita masih di bawah paras sederhana.”

“Awak ni…Biar betul. Ukuran mana yang awak pakai?”

“Siapakah yang paling sederhana mengamalkan islam?”

Wanita itu terdiam.

Role model individu yang paling sederhana mengamalkan islam ialah Rasullullah s.a.w. Bagindalah yang pernah bersabda, sebaik-baik urusan adalah yang pertengahan. Justeru, Bagindalah orang pertama mengamalkan apa yang diperkatakannya.”

“Ikut Nabi…Susahlah.”

“Bagindalah ikutan bagi kita mengamalkan kesederhanaan islam. Bagindalah hidup yang mengamalkan prinsip-prinsip kesederhanaan dalam Al-Quran.”

“Maksud awak konsep wasatiyah?”

Wasatiyah dalam seluruh sistem hidup.Daripada persoalan ibadah, muamalat, munakahat dan jinayat. Yang merangkumi soal aqidah, syariah dan akhlak.”

“Siapa yang mampu buat begitu?”

“Para sahabat, salafussoleh dan orang mukmin dari dulu hingga sekarang, mereka ialah golongan sederhana yang mengikuti Rasullullah s.a.w. insan yang paling sederhana.”

Melihat dia diam, saya menambah, “Lihat bagaimana iman, solat, ekonomi, ketenteraan dan seluruh cara hidup mereka. Itulah model kesederhanaan yang diredhai Allah. Selain itu masih dikira ekstrem, sama ada ekstrem yang liberal atau ekstrem yang fanatik.”

“Bagi saya kesederhanaan itu adalah dengan mengamalkan islam yang tidak menimbulkan ketakutan dan keresahan. Kita dilihat mampu menyesuaikan diri dengan keadaan yang majmuk dan pelbagai.” Katanya.

“Saya setuju dengan pandangan awak. Lihat apa yang dilakukan oleh Rasullullah s.a.w. Baginda mampu menghadapi dan menangani cabaran masyarakat majmuk di Madinah.”

“Kita perlu diplomasi.”

“Diplomasi yang tidak menggadaikan hokum dan peraturan Allah.”

“Contohnya?”



Islam Itu Sederhana

“Apabila kita makan, kita memilih yang halal, menolak yang haram dan syubhah. Itu sederhana. Apabila berpakaian, kita menolak pakaian mendedahkan aurat, itu sederhana. Apabila kita berekonomi, kita menolak riba dan penzaliman, itu sederhana. Apabila…..”

“Cukup-cukup, itu semua berlaku dalam kalangan umat islam, bukan? Bukan itu sasaran saya. Sasaran saya ialah Islamophobia dalam kalangan bukan islam.”

Saya hampir menggeleng-gelengkan kepala, betapa sukar untuk menyakinkan bahawa Islamophobia dalam kalangan bukan islam boleh diatasi jika kita berusaha mengatasi Islamophobia dalam kalangan umat islam sendiri.

“Cuba awak fokus sikit kepada bukan islam.”

“Ya, saya teringat apa yang dinukilkan oleh Dr. Yusuf al-Qardawi mengenai ucapan seorang intelektual yang baru memeluk islam.”

“Pelik bunyinya?”

“Tak pelik sebenarnya, maksudnya, mujur dia memahami ajaran islam yang begitu indah, sempurna dan praktikal secara ilmiah terlebih dahulu. Hingga dengan itu hatinya terbuka untuk memeluk islam. Sekiranya dia terlebih dahulu mengenal perangai dan sikap orang islam yang buruk, maka dia tidak akan bergerak untuk memeluk islam. Maka dia memuji Allah atas rahmat itu.”

“Tetapi ramai juga yang tertarik kepada islam kerana umat islam, betul tak?”

“Betul, tetapi umat islam yang bagaimana? Tentulah umat islam yang mengamalkan islam.”

“Isy, fokus awak masih kepada orang islam. Itu bukan sasaran saya.”

“Saudari, memang benar kita akan ditanya oleh Allah mengapa tidak berdakwah yakni memberi penjelasan tentang islam yang sebenar kepada bukan islam tetapi Allah tentunya akan lebih bertanya kepada kita apakah kita telah amalkan islam yang telah kita akui kebenaran dan kesempurnaannya. Bukankah kita bertanggungjawab menyelamatkan diri kita dan keluarga kita daripada api neraka terlebih dahulu? Bukankah moto dakwah kita adalah perbaiki diri dan serulah orang lain?”

“Jadi, awak enggan berusaha mengatasi Islamophobia dalam kalangan bukan islam?”

“Saya menyokong. Fitnah yang melanda islam dan umat ini perlu ditangani dengan serius. Ia satu dakwah dan jihad yang utama.”

“Tetapi awak macam skeptis sahaja…”



Sempurnakan Kefahaman Umat Islam

“Bukan begitu, saya berasa kita juga perlu juga baiki dan sempurnakan kefahaman dan amalkan silam dalam kalangan umat islam, sekali gus kita perjelaskan islam yang kita fahami dan amalkan itu kepada bukan islam. Mari kita amalkan cara hidup islam yang syumul tanpa memilih-milih mengikut hawa nafsu kita.”

“Mengikut nafsu?”

“Ya, kekadang ada yang sesuai kita ikut. Tetapi ada yang kita rasa tidak sesuai lalu kita pinggirkan. Saya teringat ancaman Allah dalam al-Quran tentang golongan yang beriman dengan sebahagian isi al-Quran dan kufur dengan sebahagian yang lain. Mereka itu dijanjikan dengan kehinaan ketika hidup di dunia dan akan dilemparkan ke neraka.”

“Awak mengamcam;”

“Tidak, ini mengingatkan kerana kasih sayang. Saya pun lemah. Tetapi jika kita sama-sama berusaha, kita akan saling kuat-menguatkan.”

“Kalau begitu, boleh tak kita jangan bercakap tentang neraka?”

“Mengapa?”

“Itu menakutkan. Kita bincang soal yang harmoni.”

“Saya tidak faham apa yang awak maksudkan dengan ajaran islam yang harmoni. Tetapi soal neraka dan syurga ini adalah soal iman. Ia adalah perkara pertama dan utama yang ditekankan oleh Nabi s.a.w. di peringkat awal perjuangannya.”

“Awak menakutkan orang bukan islam.”

“Maaf saudari, saya sedang berhadapan dengan saudari..orang islam. Kita perlu bercakap soal iman kerana tanpa iman, islam akan hanya ada difikiran dan lisan, bukan di hati dan amalan.”

“Bukan begitu, tapi soal ini perlu dikemudiankan..”

Saya terdiam, oh, betapa ramainya orang islam yang mengukur kesederhanaan islam mengikut “Kesederhanaan” nafsu, bukan lagi merujuk kepada sejarah pengalaman islam oleh Rasullullah s.a.w.dan para sahabat merujuk kepada kesederhanaan wahyu!

No comments:

Post a Comment

CATATAN POPULAR