Thursday 8 December 2011

Menikmati SAKIT

Assalamualaikum pembuka bicara,
Istimewa buat pembaca setia, 
hmm, dah lama rasanya x bersua bersama,
nak buat macam mana sibuk setiap masa,

Berseloka sejenak...smile for problem, dah lama rasanya tak update blog "Permaidani Cintaku" ini, hari ini baru ada masa nak update semula, tak apa, asalkan kita ikhlas berkongsi..baiklah, kali ini ana nak menulis sedikit tentang nikmat sakit, jom sama2 layan perkongsian di bawah..:-)


di wad

Sesungguhnya mensyukuri nikmat itu suatu kewajipan ke atas orang yang beriman. Manakala kesihatan merupakan antara nikmat terbesar yang dikurniakan Allah kepada seorang hamba. Namun kenikmatan itu hanya dapat diukur oleh orang yang sedang sakit. Manusia dapat menilai erti kesihatan hanya apabila nikmat tersebut hilang. Bilamana sakit menimpa, maka sekaligus ia telah melenyapkan kebahagiaan.

Dalam sebuah hadis riwayat Imam al-Bukhari daripada Ibn Abbas r.a, Rasullullah s.a.w bersabda yang bermaksud:"Ada dua nikmat yang sering dilupakan oleh kebanyakan manusia iaitu kesihatan dan waktu lapang."

Namun orang yang beriman, apabila ditimpa musibah penyakit ia tetap berzikir kepada Allah, bersyukur, bersabar, dan mengharapkan ganjaran pahala, sebagaimana sebuah hadis riwayat Muslim daripada Suhaib r.a, beliau berkata: "Rasullullah s.a.w.bersabda (yang bermaksud): "Sungguh ajaib keadaan seorang Mukmin seluruh keadaannya pasti menjadi baik. Dan ia tidak dimiliki oleh sesiapa pun melainkan orang beriman. Apabila ia memperoleh kenikmatan, ia akan bersyukur, maka kesenangan itu akan menjadi kebaikan buat dirinya. Apabila ia ditimpa musibah, ia akan bersabar dan musibah itu akan menjadi kebaikan buat dirinya."

bilik pembedahan

Sakit Dapat Menghapuskan Dosa

Sekiranya orang yang sakit mahu merenung pelbagai keuntungan dan kebaikan daripada penyakitnya, nescaya ia tidak akan mengangankan kesembuhan daripada penyakit tersebut.

Selain penyakit dapat menghapuskan dosa-dosa, ia juga dapat mengangkat darjat seseorang di sisi Allah. Sebuah hadis riwayat al-Tirmizi daripada Anas bin Malik r.a, bahawa Rasullullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:"Sesungguhnya balasan pahala yang besar diperoleh melalui ujian yang besar. Kalau Allah mencintai seseorang, pasti Allah akan memberikan ujian kepadanya. Sesiapa yang redha menerima ujian Allah, maka baginya keredhaanNYA, Dan sesiapa yang kecewa menerimanya, nescaya ia akan menerima kemurkaanNYA."

Apabila cubaan dan penyakit menimpa orang yang memiliki hubungan yang baik dengan Allah, lalu ia mampu bersabar, nescaya semuanya itu menjadi tanda kebaikan dan tanda cinta kasih daripada Tuhannya. Sebuah hadis riwayat al-Tirmizi, Rasullullah s.a.w. bersabda yang bermaksud,"Kalau Allah menginginkan kebaikan bagi seseorang hamba, maka Allah akan percepatkan seksaan di dunia."

Abdullah bin Mas'ud r.a. pernah menemui Rasullullah s.a.w. ketika baginda s.a.w. mengalami demam teruk. Beliau bertanya:"Wahai Rasullullah! Engkau juga mengalami demam seteruk ini?" Baginda menjawab:"Betul, bahkan aku merasai demam dua kali ganda lebih berat daripada yang biasa kamu rasakan." (riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Sa'ad bin Abi Waqqas pernah ditanya seseorang,"Siapakah orang yang paling berat cubaannya?" Beliau menjawab:"Rasullullah s.a.w pernah bersabda (yang bermaksud):"Orang yang paling berat cubaannya ialah para nabi, kemudian diikuti orang yang berikutnya (iaitu orang di bawah kedudukan mereka) secara berturut. Seorang hamba akan mendapat cubaan sesuai dengan kadar imannya. Sekiranya imannya kuat, maka cubaan yang menimpanya juga berat. Sekiranya imannya lemah, maka cubaan yang menimpanya juga sesuai dengan kadar imannya. cubaan akan terus menimpa seorang hamba, sehinggalah ia berjalan di muka bumi tanpa memiliki sebarang dosa lagi."

Suatu hari, Rasullullah s.a.w. datang menemui Ummu al-Saib, Baginda bertanya:"Kenapa engkau menggigil seperti itu wahai Ummu Saib?" Wanita itu menjawab:"Demam, Allah tidak memberkati padanya." Rasullullahs.a.w. bersabda:"Jangan engkau mengutuk penyakit demam kerana penyakit itu boleh menghapuskan dosa-dosa anak-anak Adam.." (Riwayat Muslim)

Mengharapkan Sakit

Imam Ibn Abi al-Dunya menceritakan:"Sesungguhnya para ulama dahulu mengharapkan ditimpa demam satu malam agar diampunkan dosa-dosa mereka yang lampau."

Mengapa perlu bersedih apabila ditimpa penyakit? kemungkinan dengan penyakit itu kita memiliki kedudukan di sisi Allah Taala yang tidak dapat dicapai oleh perbuatan amal ibadat. Jadi, Allah terus memberi cubaan kepada kita dengan hikmahNYA yang mungkin kita tidak menyukainya. lalu ia mengurniakan kepada kita kesabaran dalam menghadapinya sehingga kita mencapai kedudukan tersebut.

Antara Maha Lembutnya Allah s.w.t, dan rahmatNYA, bahawa apabila Allah menutup satu pintu kebaikan bagi seseorang, nescaya Ia akan membuka banyak lagi pintu kebaikan yang lain. Bagi orang yang sakit, Allah tidak menghalangnya daripada mendapat pahala daripada pelbagai ibadah yang biasa mereka lakukan, meskipun mereka tidak menyempurnakannya lagi kerana mereka sedang sakit.

Sebuah hadis riwayat al-Bukhari, daripada Abu Musa al-'Asy'ari r.a, Beliau bercerita:"Rasullullah s.a.w. bersabda: Kalau seorang hamba sakit atau sedang dalam musafir, pasti Allah akan menulis baginya pahala seperti ketika ia mengamalkan ibadah semasa masih sihat dan sedang bermukim."

Kemuliaan apa lagi yang mahu diperoleh setelah diberikan Allah kemuliaan ini? Keutamaan apa pula yang lebih luas selain daripada keutamaan daripada Allah yang mengurniakan pelbagai kenikmatan? Ketika sakit, seorang hamba berehat, namun Allah masih menulis pahala daripada ibadah dan perbuatan baik yang diamalkan semasa sihat.

Ya Allah, ampunilah daku....

Selepas Kesukaran Ada Kemudahan

Sesungguhnya setiap kali Allah mendatangkan kesusahan, pasti Allah Taala datangkan kemudahan sesudahnya. Ini kerana ia sudah menjadi sunnatullah yang berlaku terhadap makhlukNYA.

Allah s.w.t. berfirman dalam surah al-Inshirah ayat 5 hingga 6 yang bermaksud:"Kerana sesungguhnya sesudah kesusahan itu, ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesudahan itu ada kemudahan."

Boleh jadi sebagai kesukaran dan kesulitan itu membuatkan seseorang hamba itu tertekan jiwanya, namun pasti ada jalan keluar dari sisi Allah yang akan diperolehinya. Mungkin sahaja seseorang yang menghadapi saat kesukaran dan dirasakan tidak akan dapat memperoleh penyelesaian, tiba-tiba terbuka dihadapannya jalan keluar daripada kesukaran yang tidak pernah ia terfikir sebelumnya.

Orang yang terkena bencana musibah, hakikatnya sedang menanti kesenangan dari orang yang sedang dalam kesenangan.

Jangan Ikut Terlunjuk Syaitan

Syaitan tidak pernah merasa letih untuk menyesatkan seseorang Muslim samada semasa ia kuat atau lemah, sihat ataupun sakit. oleh sebab itu, hendaklah kita berjaga-jaga terhadap hasutan syaitan setiap masa.

Apabila seseorang hamba itu bersabar menahan beratnya penyakit tersebut dan rasa sakit yang hebat, itu lebih baik daripada menempuh cara yang akan mengiringinya ke dalam neraka yang menyala-nyala.

Wallahua'lam

Tamat sudah perkongsian hamba,
kalau salah minta tegur hamba,
sama2 lah baiki semula,
biasalah hamba ni manusia biasa je...:)

No comments:

Post a Comment

CATATAN POPULAR