Thursday 7 June 2012

Hidayah Lopez Abdullah

(gambar hiasan)

Assalamualaikum pembuka bicara,
kalimah suci pembuka kata,
buat tatapan sahabat setia,
harap sihatlah semuanya ya....

Terkenang kisah saya dengan seorang sahabat saya (saudara baru kita) namanya karen Lopez (nama sebelum beliau memeluk islam) beliau adalah sahabat karib saya ketika zaman sekolah menengah dulu, perkenalan kami bermula ketika saya menyertai pertandingan "Pantun" peringkat kebangsaan di Taman Budaya Ayer Keroh, Melaka, Karen sebagai AJK bagi program tersebut..Karen mengambil tempat duduk di dalam dewan disamping saya ketika itu, Karen Lopez anak kacukan Kristian-Inggeris, bermata sepet dan muka yang merah apabila malu, tetapi petah bercakap bahasa Melayu menegur saya dengan begitu sopan dan lembut, "How are you? nak tanya sikit boleh?", dengan tersenyum saya menjawab "i'm fine, thanks, boleh, silakan", karen membalas senyuman itu dan bertanya "kenapa kamu pakai tudung? labuh sangat tak panas ke?", ketika itu saya seorang sahaja peserta yang bertudung labuh dan berniqab,dengan ringkas saya menjawab "sebab Allah yang perintahkan semua wanita islam menutup aurat, walaupun nampak labuh tapi langsung tidak panas malah selesa untuk bergerak" setelah itu kami saling berbalas senyuman dan bertukar nombor telefon..Di situlah saat bermulanya ukhwah kami...

Selang beberapa hari dari hari pertandingan tersebut, kami mula berhubung melalui telefon bimbit, hampir setiap hari Karen mengirim meseg dan menelefon saya, ukhwah kami semakin rancak dan akrab sehinggalah satu saat ketika kami bertemu, Karen dengan spontan mengajak saya berdebat mengenai agama masing-masing, pada mulanya saya amat terkejut tapi saya cuba tenangkan diri di saat itu untuk menghadapi Karen ketika itu, saya sudah agak awal-awal lagi perkara ini akan berlaku, di tangan Karen ada 2 buah Bible milik Karen sendiri tetapi sebuah dari Bible tersebut Karen hulurkan pada saya, kata Karen "saya hadiahkan kitab ini untuk kamu", dengan tenang saya meraikannya dan bertanya "untuk apa Karen?, "untuk kamu baca, nanti kamu akan jumpa mana agama yang sebenar-benarnya" balas Karen, sebelum ini saya dah beberapa kali berdebat dengan non muslim, alhamdulillah, akhirnya mereka memeluk islam tetapi masih ada lagi yang belum mendapat hidayah, insyaAllah hidayah itu milik Allah, suatu hari nanti mereka akan jumpa kebenarannya...Dan bermulalah perdebatan antara saya dan Karen.

Hari demi hari kami lalui dengan begitu banyak ujian dan rintangan tetapi kami berdua tetap bersahabat seperti biasa, Karen pernah cakap "saya nak dakwah kamu masuk agama saya" dan saya pula menjawab "saya juga akan dakwah kamu supaya kamu masuk agama islam" kami berdua tersenyum... persahabatan kami semakin erat dan akrab, setiap hari kami bertembung muka untuk mengeluarkan hujah masing-masing, kami berdua tetap tidak mahu mengalah, tetapi Allah itu Maha Adil bukan, kalau kita berusaha dan berusaha untuk bantu agamaNYA, Allah akan permudahkan... akhirnya tibalah satu bari Karen tidak dapat membalas hujah yang saya ajukan, petang itu juga Karen mengajak saya ke sebuah tempat, dengan lajunya kereta milik papa Karen dipandu oleh Karen, berhampiran bangunan sederhana besar yang berpagar dan bangunan tersebut mempunyai tanda salib dihujung bumbungnya, lalu Karen mempelawa "Jom masuk ke dalam"..Dalam hati berbisik "aik, macam aku pernah datang sini, (berfikir sejenak) oh dengan Lee Wong (sahabat yang baru juga masuk islam)"


Dengan berhikmah saya menolak pelawaan Karen "takpelah, Karen masuklah, irah tunggu sini......" tiba2 seorang paderi datang menghampiri "kamu nak apa datang sini??" tengking paderi itu kepada saya, Karen cuba tenangkan keadaan, tiada sepatah perkataan pun terbit dari bibir saya, Karen terus masuk ke dalam bangunan itu dan meninggalkan saya, beberapa minit selepas itu, Karen menghantar saya pulang, sepanjang saya berada dihadapan bangunan tersebut dalam tidak sedar, beberapa orang sahabat-sahabat yang mengenali saya memerhatikan saya dari jauh...

Keesokannya, saya ke sekolah dan pulang dari sekolah seperti biasa, dalam perjalanan pulang ke rumah (berjalan kaki), saya terserampak dengan beberapa orang ustaz yang begitu mengenali saya, "Nadirah!" panggil salah seorang ustaz iaitu ustaz Azri namanya, entah mengapa hati saya berdegup kencang ketika itu dan diri menjadi lemah ketika itu, "Ustaz harap kamu jujur, ustaz nak tanya sikit, kamu masih beragama islam?", "Ustaz....." Bibir saya tidak mampu meneruskan kata-kata, lidah kelu seribu bahasa, sebak di dada ditahan, betapa besar dugaan Allah sehingga fitnah yang begitu besar berlaku kepada saya, "Tak apalah, biar ustazah serahkan kamu kepada ustazah Afifah untuk siasatan selanjutnya"

Hubungan persahabatan antara saya dan Karen menjadi renggang setelah berita itu tersebar tetapi kami berkawan seperti biasa, SPM tinggal beberapa bulan lagi, saya belajar seperti biasa, mengulangkaji seperti biasa, setelah itu kami langsung tidak berhubung dan berjumpa, saya cuba menelefon Karen tapi tidak berjaya, 3 minggu hubungan kami terhenti, satu hari saya ke taman seorang diri untuk tenangkan fikiran, Al-Quran yang berada di tangan dibuka dan di baca perlahan-lahan, suasana di taman ketika itu agak tenang, tiba-tiba bahu saya disentuh oleh seorang wanita bertudung labuh dan kami saling berpandangan, Kelu lidah tidak bersuara, wanita itu tersenyum manis menampakkan giginya yang putih bersih itu.

Adakah peristiwa dan fitnah yang berlaku itu sebenarnya ujian untukku? soalan itu bermain-main difikiran, "Assalamualaikum..." ucap wanita itu dengan ucapan keramat yang pernah diungkapkannya dahulu, "Karen.." hanya perkataan itu yang mampu saya luahkan, "Bukan.. saya Hidayah Lopez Abdullah.." Jawab wanita itu dengan tenang, saya tergamam sehingga lupa akan kewajipannya saya untuk menjawab salam "Waalaikummussalam..", kami saling berpelukan, air mata menitis laju.

"Nadirah, terima kasih kerana bawa saya ke dalam agama islam ini, saya gembira ada sahabat macam kamu, terngiang-ngiang hujah-hujah kamu tentang azab Allah pada orang kafir yang kamu katakan hari itu, terima kasih.." dengan linangan air mata kegembiraan saya berkata kepadanya "Allah yang bimbing awak Karen (nama itu terbiasa dibibir), alhamdulillah, syukur pada Allah" kata-kata tidak mampu dikeluarkan lagi, hanya rasa syukur membara-bara dalam hati.

Keesokannya, hari jumaat, saya mendapat meseg dari papa Karen/Hidayah bahawa Karen sudah tiada lagi, Karen meninggal dalam keadaaan mengejut pada pukul 1 pagi, Hanya Allah saja yang tahu perasaan saya ketika itu, sebak, sedih dan semua perasaan hadir ke dalam hati saya ketika itu, saya terus menelefon ustazah saya untuk membantu menguruskan jenazah beliau di rumah beliau, hanya Allah yang berkuasa di atas segala sesuatu, urusan jenazah beliau berjalan lancar, akhirnya arwah Karen dikebumikan, nikmat dan rahmat Allah tidak berhenti di situ sahaja, 2 hari selepas itu satu keluarga arwah telah memeluk islam dan sekarang mereka hidup bahagia dan rezeki Allah mencurah-curah buat mereka alhamdulillah....
.
Firman Allah dalam surah Al-Maidah ayat 67:

5:67

“Wahai Rasul, sampaikan apa yang telah diturunkan kepadamu dari Tuhanmu, dan jika kamu tidak melakukan berarti kamu tidak menyampaikan risalah-Nya. Allah menjagamu dari bahaya manusia, sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir”

Tugas menyebarluaskan ajaran islam menjadi tanggungjawab semua orang islam. Ini kerana ajaran islam sifatnya indah dan terbaik untuk difahami dan dihayati oleh manusia dalam kehidupan mereka, tidak kira bila dan di mana mereka berada. Thus, in carrying out this sacred duty, all the teachings of Islam must be conveyed and passed over from one generation to another as a heritage originating from the responsibility of all the prophets.

Semoga perkongsian ini dapat memberikan pengajaran dan ada manfaat yang dapat diambil, ambillah apa yang baik dari penulisan ini, sekian.. wallaua'lam...



"What you give, you get back"

(Pesanan untuk diri sendiri juga)

4 comments:

  1. Mujahidah Islam7 June 2012 at 19:35

    subhanaALLAH....menitis air mata ketika membaca cerita ini

    ReplyDelete
  2. ini kisah benar antara saya dan juga beliau, harap ia menjadi iktibar kepada kita semua...

    ReplyDelete

CATATAN POPULAR