Saturday 18 February 2012

Keutamaan Sedekah



Rasullullah SAW bersabda yang bermaksud :
"Apabila seseorang anak Adam (manusia) meninggal dunia, maka putuslah amalnya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah, pengajaran dan penyebaran ilmu yang dimanfaatkan untuk orang lain dan anak (lelaki atau perempuan) yang mendoakannya.: (HR. Muslim)


Apabila seseorang itu telah meninggal dunia, segala amal perbuatannya akan terputus dan tidak akan dikira lagi, kecualillah semasa hidup di dunia dahulu, dia seorang yang suka bersedekah serta seorang dermawan. Amalan ini amat berguna untuk dirinya walaupun dia telah meninggal dunia.

Begitu juga ketika semasa hidup seseorang itu mempunyai ilmu lalu diamalkan dan disebarkan pula kepada orang lain. ini juga dikira sedekah jariah sama ada dengan cara mengajarnya secara formal seperti di sekolah, masjid, surau dan majlis-majlis ilmu, atau juga menyampaikannya kepada ahli keluarganya, kawan-kawan, anak isteri, jiran tertangga atau apabila mereka bertamyakan mengenai sesuatu masalah.

Demikian juga sekiranya mempunyai anak-anak yang soleh, mereka akan sentiasa mendoakan kesenangan, kebahagiaan dan kerahmatan hidup kepada kedua-dua ibu dan bapa mereka sama ada ketika mereka masih hidup ataupun setelah mereka meninggal dunia. Oleh itu pembaca budiman semua, sentiasalah kita mengamalkan perkara yang baik dan mulia semasa masih hidup di dunia ini, dan perbanyakkan bersedekah walaupun sedikit, sedikit amat bermakna bagi yang memerlukan dan amat besar pahalanya disisi Allah SWT... Mari sama-sama kita dengar ceramah dan penerangan yang disampaikan oleh  YB Ustaz Haji Mohd Nassuruddin Daud..semoga Perkongsian ini memberi manfaat kepada semua pembaca dan pengunjung "Permaidani Cintaku" selamat mendengar... wallahua'lam

3 bekalan sebelum mati - Ust Nassuruddin Daud


kelebihan ilmu berbanding harta - Ust Nassuruddin Daud

No comments:

Post a Comment

CATATAN POPULAR